Oké, ik durf te wedden dat ik niet de eerste ben met dit idee, maar ik kon geen relevante thread vinden, dus ik begin er hier een...
Ik ga dit beginnen met te zeggen dat ik er misschien nooit een zal kopen, maar ik kom uit de Ford tuning scene (FocusFanatics) en ik ben toch enthousiast over de Maverick. Waarom? Vooral vanwege het volgende:
Uiteraard heb ik er nog geen een in het echt gezien, maar ik heb veel geleerd over de aandrijflijn en de ophanging, en er is een verrassende hoeveelheid dingen die je kunt veranderen zodra de Maverick op je oprit staat. Ik ga een uitgebreide lijst samenstellen met dingen die ik graag met deze trucks zou willen zien gebeuren, en deze toelichten op basis van mijn onderzoek/persoonlijke ervaring met het aanpassen van mijn Focus en andere Ford-voertuigen. Hier gaan we:
~~~bwiren13's Voorlopige Ford Maverick Modificatie Lijst~~~
Ik ben niet verantwoordelijk voor schade aan uw voertuig of uzelf. Sommige van deze mods zijn mogelijk niet legaal op de weg; u bent als enige verantwoordelijk voor het bepalen van die factor. Veiligheid en milieu staan voorop.
Aandrijflijn/Prestaties: De voor de hand liggende eerste stap. De Maverick wordt geleverd met een 2.5L Atkinson-hybride (alleen FWD) of een 2.0L EcoBoost (FWD of AWD). Voor prestatiedoeleinden gaan we het hybride model negeren en kijken naar de EcoBoost.
Ophanging en Handling: Tot ons voordeel, zij het vreemd, heeft de Maverick veel hot-hatch onderbouwingen. Fiesta ST-ophanging. Focus ST-aandrijflijn. De lijst gaat maar door. We zullen deze trucks in handen moeten krijgen, zodat we onderdelen en pasvormen tussen Ford-modellen kunnen vergelijken, maar ik wed dat er aftermarket spullen zijn voor de Fiesta/Focus die er direct op passen. Dat is gewoon de Ford-manier.
Uiterlijk: Er zijn veel aspecten van de Maverick die ik erg leuk vind, zoals het hoekige ontwerp en vrijwel de hele achterkant. Ik kan echter niet de enige zijn die één blik op de voorkant wierp en zich meteen verdrietig voelde. Het is gewoon helemaal geen agressieve look. Misschien is dat niet belangrijk voor je, maar het wijst erop dat niet iedereen dezelfde smaak heeft. Dus maak je Maverick echt van jou! Je kunt cosmetisch veel doen. Hier zijn enkele van mijn ideeën:
Ik kijk ernaar uit om te zien wat voor soort dingen jullie met je Mavericks doen.
Proost!
- Het is gebaseerd op een unibody "auto-achtig" platform (C2 om precies te zijn, gedeeld met de Escape en de Bronco Sport)
- Het wordt aangedreven door een optionele 2.0L EcoBoost-motor die in de afgelopen tien jaar is verfijnd.
Uiteraard heb ik er nog geen een in het echt gezien, maar ik heb veel geleerd over de aandrijflijn en de ophanging, en er is een verrassende hoeveelheid dingen die je kunt veranderen zodra de Maverick op je oprit staat. Ik ga een uitgebreide lijst samenstellen met dingen die ik graag met deze trucks zou willen zien gebeuren, en deze toelichten op basis van mijn onderzoek/persoonlijke ervaring met het aanpassen van mijn Focus en andere Ford-voertuigen. Hier gaan we:
~~~bwiren13's Voorlopige Ford Maverick Modificatie Lijst~~~
Ik ben niet verantwoordelijk voor schade aan uw voertuig of uzelf. Sommige van deze mods zijn mogelijk niet legaal op de weg; u bent als enige verantwoordelijk voor het bepalen van die factor. Veiligheid en milieu staan voorop.
Aandrijflijn/Prestaties: De voor de hand liggende eerste stap. De Maverick wordt geleverd met een 2.5L Atkinson-hybride (alleen FWD) of een 2.0L EcoBoost (FWD of AWD). Voor prestatiedoeleinden gaan we het hybride model negeren en kijken naar de EcoBoost.
- Fysieke/"Bolt-on" Mods:
- De 2.0 EcoBoost bestaat al een TIJDJE. Er zijn een overvloed aan mogelijke en reeds bestaande mods voor deze motor in een dwarsgeplaatste opstelling. Deze omvatten intercoolers, turbo-upgrades, cold air intakes, catless of performance catted downpipe upgrades, en uiteraard kunnen custom uitlaten in elke werkplaats worden gemaakt, maar we moeten wachten tot bedrijven als Borla etc. bolt-on kits maken.
- Prestatie-upgrades zoals deze zullen VEEL potentieel openen voor veel vermogen na het tunen. We weten allemaal dat deze EcoBoost-motoren vanaf het begin stevig zijn, en ze ZIJN dol op boost. Vandaar de naam, uiteraard.
- Tuning:
- Een PCM-tune is waarschijnlijk niet ver weg, aangezien er al tal van bedrijven zijn zoals 5-Star, Unleashed, Livernois, Mountune, Cobb, etc. die deze motoren tunen via SCT of eigen flashers. Ik verwacht dat de 8-versnellingsbak eenvoudig genoeg zal zijn om te achterhalen in de firmware van Ford, en hopelijk kunnen er aanzienlijke prestatiewinsten worden behaald via tuning alleen.
- Meestal, op een verder standaard 2.0 Eco, brengt een tune je rond de 300 pk/350 lb-ft aan de krukas, wat je in ongeveer 6 seconden naar 60 mph zou moeten brengen (ervan uitgaande dat de Maverick ongeveer hetzelfde weegt als een AWD 2.0 EcoBoost Fusion, dezelfde aandrijflijn). Met de hoeveelheid bolt-ons die al beschikbaar zijn, zijn de mogelijkheden eindeloos.
- Motorwissels:
- Deze zijn een stuk eenvoudiger dan je zou denken. De 2.0 EcoBoost is extern identiek aan de 2.3L EcoBoost die te vinden is in de Mustang, Ranger, Focus RS, Explorer en meer(?). Wat dit betekent: deze motoren zijn OVERAL, en je zou geen problemen moeten hebben om ze in de nabije toekomst voor een spotprijs te vinden op de sloop of online.
- De 2.0 EcoBoost computer en kabelboom zouden plug-n-play moeten werken met de 2.3 motor. Uiteraard is tuning vereist om de boost veilig en onder controle te houden, maar verder zou het een snelle manier moeten zijn om een enorme toename in vermogen te krijgen die het AWD-systeem (of FWD, als je dat wilt) niet zou moeten frituren.
- Ik zou graag zien dat prestatie-merken zoals Hennessey een Maverick prestatievariant maken (zoals de VelociRaptor), met een 2.3L EcoBoost-wissel en andere off-road goodies.
- Aandrijflijnswissels:
- Teleurgesteld om te horen dat de Mav niet in RWD wordt aangeboden? Welnu, de Bronco Sport (zelfde platform) heeft een AWD-systeem met dubbele koppeling en achterwielvoorkeur dat GOAT-modi, enz. bevat... Ik zeg niet dat het een simpele wissel zou zijn, maar ik zou dit niet uitsluiten als een mogelijkheid.
- Misschien ook kijken naar kapotte Rangers en kijken naar het ombouwen van de Mav naar een longitudinaal (traditioneel) gemonteerde motoropstelling met RWD, misschien zelfs verlagen. Een "Muscle Maverick", als je wilt.
- Ik zou ook graag zien dat iemand een handgeschakelde versnellingsbak in een van deze monteert. Een FWD-model zou waarschijnlijk het beste zijn, maar ik weet dat je een 6-versnellingsbak "MMT6" van een Focus ST direct op elke EcoBoost kunt schroeven. Als je de longitudinaal gemonteerde route volgt, probeer dan de MT82-eenheid van de EcoBoost Mustang. De rest zou relatief eenvoudig moeten zijn, ik neem aan dat de pedalen van de Focus ST of de Fiesta ST met weinig tot geen aanpassingen zouden moeten passen. Een handgeschakelde mini-truck. Cool! (heeft de Bronco Sport ook een handgeschakelde versnellingsbak?? Kan me niet herinneren, maar dat zou misschien makkelijker zijn als dat zo is).
- Aandrijflijn-upgrades:
- Trans-koelers, diff-koelers, transfer case ontluchter/koelers, voorkom dat die vitale vloeistoffen in Slushee veranderen!
- Waarschijnlijk het beste voor een FX4-variant die off-road wordt gebruikt. Uiteraard moet deze truck zijn off-road waarde nog bewijzen, dus deze mods kunnen al dan niet van toepassing zijn. Te vroeg om te zeggen.
Ik ben er niet van op de hoogte dat deze momenteel bestaan, maar het zou niet moeilijk zijn om ze te fabriceren.
Ophanging en Handling: Tot ons voordeel, zij het vreemd, heeft de Maverick veel hot-hatch onderbouwingen. Fiesta ST-ophanging. Focus ST-aandrijflijn. De lijst gaat maar door. We zullen deze trucks in handen moeten krijgen, zodat we onderdelen en pasvormen tussen Ford-modellen kunnen vergelijken, maar ik wed dat er aftermarket spullen zijn voor de Fiesta/Focus die er direct op passen. Dat is gewoon de Ford-manier.
- Ophanging:
- Ik zou me voorstellen, aangezien de achterwielophanging vrijwel van een Fiesta komt (hoewel waarschijnlijk aanzienlijk verschillend in spoorbreedte), dat de voorste veerpoot hetzelfde is. Ik heb waarschijnlijk ongelijk, maar iemand zou wat foto's van de voorste veerpoot van de Maverick moeten plaatsen, zodat we ze visueel kunnen vergelijken met Fiesta-eenheden.
- Waar je met de ophanging op je Maverick naartoe wilt, hangt af van je voorkeuren en behoeften. Als je hem wilt laten zakken en de Fiesta-ophanging past, pak dan een paar schroefsets voor een Fiesta ST en ga aan de slag! Als je meer bodemvrijheid nodig hebt, geloof ik dat er ook een lift spacer kit voor de Fiesta beschikbaar is, dus ik zou die route eerst proberen, maar ze zijn ook gemakkelijk te fabriceren. Die mod in het bijzonder, ik weet zeker dat we die binnenkort op de aftermarket zullen zien.
- Stabilisatorstangen:
- Voor stabiliteit, aangezien de Mav waarschijnlijk een unieke spoorbreedte heeft ten opzichte van de Fiesta, zullen stabilisatorstangen op maat moeten worden gemaakt of aangepast van bijvoorbeeld de Bronco Sport of misschien de Ranger. Ik weet zeker dat ze vergelijkbaar zullen zijn, en zo ja, dan helpt dat voor het geval er nooit aftermarket exemplaren specifiek voor de Maverick worden gemaakt.
- Bussen zijn grotendeels universeel van ontwerp en alom verkrijgbaar van bijvoorbeeld Energy Suspension en Prothane. Het enige wat je nodig hebt, is een algemeen idee van hoe de bussen eruitzien en de diameter van de stang.
- Veerpootbrug:
- Omdat dit in wezen een unibody-auto is, zal er veerpootflex komen. Dit zal je waarschijnlijk niet aangaan voor de meeste toepassingen, maar als je je Maverick verlaagt om een straat-truck te worden, of hem optilt voor Baja-races of gewoon off-road prestaties, zal een veerpootbrug essentieel zijn voor het bieden van chassissterkte en stijfheid. Verwacht deze waarschijnlijk vrij snel op de aftermarket te zien. Hopelijk eet ik die woorden niet op, want dit zou een goede upgrade zijn voor sommigen. Ze zijn tenminste makkelijk te fabriceren.
- Remmen:
- Iemand zal er van dichterbij naar moeten kijken dan ik kan vanaf internet, maar afhankelijk van de robuustheid van de standaard Maverick-remmen, kunnen er enkele bolt-on alternatieven zijn als je meer "stop" nodig hebt. De eerste plaats waar ik zou kijken, is de Bronco Sport, met name de Badlands-editie, die volgens mij verbeterde remmen heeft. Misschien ook de Explorer of de Ranger?
- Andere Unibody-verstevigingen:
- Voor degenen die extreme sterkte zoeken van hun unibody-trucks, zal de toevoeging van bolt-on dwarsbalken onder de unibody, evenals frame rail-verstevigingen, niet alleen de dingen een beetje verstevigen, maar ook een beetje extra gewicht bieden waar tractie nodig is (indien achterwaarts op het voertuig geïnstalleerd). Ik ben geen enorme truck-man, dus ik ben niet 100% zeker hoe dat werkt voor jullie off-roaders, maar ik neem aan dat dezelfde principes van prestatie-/trackauto's van toepassing zijn.
Uiterlijk: Er zijn veel aspecten van de Maverick die ik erg leuk vind, zoals het hoekige ontwerp en vrijwel de hele achterkant. Ik kan echter niet de enige zijn die één blik op de voorkant wierp en zich meteen verdrietig voelde. Het is gewoon helemaal geen agressieve look. Misschien is dat niet belangrijk voor je, maar het wijst erop dat niet iedereen dezelfde smaak heeft. Dus maak je Maverick echt van jou! Je kunt cosmetisch veel doen. Hier zijn enkele van mijn ideeën:
- Velgen:
- Meteen al roepen ALLE beschikbare velgen een zachte, op de stad georiënteerde, "boodschappen-getter" sfeer op. En dat is vrijwel hoe Ford de Maverick op de markt brengt, maar als je hem op enigerlei wijze aanpast, zie je hier duidelijk de potentie. Ik weet het niet zeker, maar ik durf te wedden dat het boutpatroon 5x108 is, aangezien Ford dat op alles gebruikt. Het is ook het boutpatroon van de Bronco, dus dat is een solide gok.
- Omdat Ford 5x108 voor ALLES gebruikt, kun je gemakkelijk wat cooler uitziende velgen/takeoffs van een Bronco Sport, Explorer, Mustang, Fusion, Ranger, noem maar op, oppikken. Er is ook een overvloed aan aftermarket velgen in deze configuratie, dus wees niet bang. Elke richting die je op wilt gaan, kan je vrijwel al.
- Trim:
- Persoonlijk ben ik geen grote fan van chroom, of die goedkope zilverkleurige plastic trim die tegenwoordig overal op zit. Ik heb altijd de neiging om voor de glanzend zwarte look op trimstukken te gaan, sommigen geven de voorkeur aan matzwart of grijs, wat je maar wilt.
- Plasti-Dip is een geweldige manier om erachter te komen wat je wilt doen, want het is tijdelijk en gemakkelijk te verwijderen en te veranderen. Maskeer gewoon je trimstuk/paneel af, spuit het op als spuitverf, X-Acto rond de randen als het droog is en pel dan gewoon het overtollige af van rond het paneel, en voila. Je kunt het erop laten zitten en hopen dat het mooi blijft, of het er meteen afpellen en opnieuw beginnen.
- Als je weet wat je wilt en voor een permanente oplossing gaat, kun je het schilderen of inpakken. Veel vinyl wrap-shops doen trim, of je kunt het zelf doen voor minder. Het is niet erg moeilijk.
- Verlichting:
- Ughhhh...de koplampen. Ze zien er gewoon niet zo geweldig uit, ronduit (mijn mening). Ik zou ermee kunnen leven, maar ze laten de truck er gewoon uitzien alsof hij te veel nacho's heeft gegeten, in plaats van atletisch en capabel.
- Hopelijk maakt iemand cooler uitziende aftermarket-eenheden (Morimoto, etc.).
- Misschien het bovenste gedeelte iets tinten?
- De richtingaanwijzers tinten? Bonuspunten als je de 'balk' die over de grille loopt, waarin de richtingaanwijzers zijn ingelegd, zwart maakt. Zou er cool uitzien, helemaal zwart.
- Achterlichten zijn niet zo slecht...zijn ze NOG STEEDS halogeen? Het is 2021! (Ik weet het letterlijk niet, ze zien er gewoon halogeen uit op de foto's. Ik kan me vergissen). Misschien zijn er hogere afwerkingsniveaus met LED-eenheden die kunnen worden verwisseld? Zo niet, dan zullen aftermarket-eenheden het moeten doen.
- De achterlichten tinten (ik moet stipuleren, ALLEEN met achterlichtspecifiek materiaal zoals LuxeAuto's, dat een speciaal patroon heeft waardoor bijna al het uitgezonden licht erdoorheen kan, maar er toch gerookt uitziet). Gemakkelijk genoeg om zelf te doen.
- Carrosserie-decals:
- Niet mijn persoonlijke voorkeur, maar ik weet zeker dat er een paar van jullie zijn die denken dat een zwarte streep langs de zijkant met "M A V E R I C K" eruit gesneden er best netjes uit zou zien, of iets in die trant. Ik zet het hier gewoon neer.
- Raamfolie:
- Hangt ook af van persoonlijke voorkeur, ik zou voor 20% rondom gaan en een 15% vizierstrip over de voorruit doen. Het is gewoon fijn om privacy te hebben en laat elke auto er strakker uitzien. Controleer uiteraard je lokale wetten en tint niet zo donker dat je 's nachts niet kunt zien.
Ik kijk ernaar uit om te zien wat voor soort dingen jullie met je Mavericks doen.
Proost!